Opublikowano: 22 stycznia 2021

Nowoczesne meble kojarzą się z reguły z aseptycznymi, zimnymi konceptami, oszczędnymi w detale i intensywność kolorystyczną. To stonowanie, skoncentrowanie na designie, formie, która przyćmiewa funkcjonalność czy wygodę. Skojarzenia te, są po części zasadne, bowiem nowoczesne wzornictwo zakorzenione jest w nowoczesnej sztuce- w zasadzie te dwa światy w ostatnich dziesięcioleciach nieustannie się przenikają. Z nowoczesną sztuką natomiast jest tak, że bywa trudna w odbiorze i raczej kojarzona jest jako przestrzeń dla koneserów, znawców, smakoszy. Stąd wyobrażenie nowoczesnych, oryginalnych mebli, czy szerzej- wzornictwa, narzucają raczej skojarzenia wyobcowania, alienacji i braku przytulności.

Nowoczesność zmienia swe oblicze

„Kupiłam do salonu nowoczesne meble wypoczynkowe.”- mówi nam przyjaciółka, która do tej pory raczej gustowała w stylu- nazwijmy go- „babciowym”. W Twojej głowie najprawdopodobniej pojawiają się dwie wizje. Pierwsza, to przytulny do tej pory salon przyjaciółki zdominowany przez jakieś sztucznie wpasowane bryły, które zakłóciły i zdeformowały harmonijną do tej pory przestrzeń. Druga, to ilość pieniędzy, jakie zostały na owe estetyczne kontrowersje wydane. Bowiem nowoczesne meble- jako te nowe, awangardowe, wyprzedzające swym wzornictwem inne- muszą być po prostu drogie.

I jedna i druga wizja to raczej efekt stereotypu, jaki jeszcze niektórzy z nas noszą w głowach, zakrzywiona wizja wąskiego wycinka kategorii. W coraz większym stopniu bowiem dominującą ideą nowoczesności- w tym wzornictwa i nowoczesnych mebli, jest wpasowanie się i ulepszenie świata użytkownika. A to narzuca konieczność zmiany myślenia o przestrzeni jako statycznym, zastanym miejscu na rzecz przestrzeni, której centralnym miejscem jest jej użytkownik, co oznacza tym samym jej zmiany i ewolucję.

Philippe Starck- wojownik na froncie walki z banalnością

Ambasadorem idei dostosowania i dostrajania przestrzeni i przedmiotów użytkowych do użytkownika, jest francuski, legendarny projektant Philippe Starck. To ikona wzornictwa użytkowego- jego słynna wyciskarka do cytryn, czy krzesło „Duch”, weszły na stałe do kanonu kultury materialnej (jak i masowej) ponowoczesności, otwierając drzwi dla nowych trendów. Meble projektowane przez Philippe Starck wyznaczają definicję mebli nowoczesnych i są ich transparentną forpocztą. To przede wszystkim dopasowanie do przestrzeni i osobowości użytkownika, jego rytmu życia, wrażliwości, potrzeb, ale i aspiracji czy ambicji życiowych. Oryginalność mebli Starck’a nie polega na wywołaniu szoku, czy konsternacji, ale zmiany optyki, świeżości spojrzenia na stare zagadnienia przestrzenne. Niemal każde z jego propozycji osadzone jest w aktualnym kontekście społecznym, kulturowym, politycznym, czy w końcu ekologicznym. Użytkownik jego koncepcji nie funkcjonuje w próżni, on jest również „zanurzony” w wyżej wymienionych kontekstach i nie może od nich uciec. Interakcja pomiędzy przedmiotem a podmiotem opiera się na nieustannych sprzężeniach zwrotnych.

Jakie kryteria przyjąć przy wyborze nowoczesnych mebli?

Pierwszym, absolutnie fundamentalnym punktem wyjścia jesteś Ty. Nie Twoja przyjaciółka, nie ekspozycja katalogowa w prestiżowym czasopiśmie, nie relacje z Instagrama. Oczywiście, każda z tych rzeczy może inspirować, ale w przypadku mebli nowoczesnych, które z reguły mają ów naddatek treści, wykraczających poza samą funkcjonalność – ważnym jest, by one korespondowały w jakimś zakresie z Tobą. Twoje zainteresowania, pasje, styl życia, system wartości, jaki wyznajesz, rytuały, jakie obowiązują w Twojej przestrzeni, jak wypoczywasz etc. – to wszystko rezonuje z oryginalnym meblem. Oryginalność bowiem oznacza wyjątkowość, a ta idea mebla nowoczesnego, to zbieżność z cechami użytkownika. Tak jak meble projektowane przez Philippe Starck rezonują z otoczeniem i użytkownikiem, tak meble, które wybierasz powinny rezonować z Tobą. Niezależenie od obowiązujących w danym czasie trendów, to Ty będziesz w ich estetycznym i funkcjonalnym zasięgu, to Ty będziesz z nich korzystać, i w jakimś sensie także się z nimi utożsamiać- nie Twoja przyjaciółka, czy chwilowo popularna influencerka.

Drugim, także ważnym kryterium jest użyteczność. Design, forma, komunikowanie wartości społecznych, czy kulturowych nie może przyćmić zwykłej, codziennej funkcjonalności. Nowoczesne meble, to wygodne przedmioty, których użytkowanie nie dostarcza specjalnych kłopotów- tych mamy z reguły aż nadto.

Trzecim czynnikiem jest aspekt ekologiczny- to, z czego meble są zrobione, oraz ewentualnie jak kosztowna dla środowiska będzie ich utylizacja. Nowoczesne meble, to ekologiczne meble. Tylko czy ekologiczne to zawsze naturalne? Nie, i trend oparty na naturalnych materiałach powoli ulega erozji. Bo co jest ekologicznego w masowej produkcji skórzanych sof? W tym miejscu przeważa aspekt zdrowego rozsądku, a nie wytartych sloganów i stereotypów. Niech za przykład znowu posłużą meble projektowane przez Philippe Starck, które tworzone są z tanich surowców, często z plastiku. Ważną cechą jest ich łatwość w ewentualnym przetworzeniu- to jest cecha współczesnej ekologii.

Czwartym, oczywistym kryterium jest jakość. Bo nowoczesność nie lubi tandety. Jakość materiałów (eko), jakość wykończenia- daje prócz przyjemnych doznań użytkowych, gwarancję na długowieczności i żywotność.